Když dělám analýzu e-shopu nebo webu, často se na webech hodně chyb opakuje.
Ty nejčastější chyby, které nacházím, jsem sepsala. Můžete si prověřit svůj web, jestli je taky neobsahuje.
Chyba #1: není zachována jednotná URL adresa – a to buď s www nebo bez www.
Jedna z obou variant je správná: Nevadí, kterou zvolíte. Ale pak je nutné tu zvolenou používat všude.
Jestli máte správně nastavenou hlavní URL adresu si můžete ověřit například v Search Consoli.
Přesměrování z jedné varianty na druhou si nastavíte v DNS záznamech u správce domén (např. forpsi, wedos….) nebo přímo v administraci stránek (např. wordpress). Záleží, jaký používáte redakční systém.
Chyba #2: špatný popis obrázků.
Dnes už se velká část zákazníků rozhoduje podle obrázků. Sám Google tuto možnost dává do popředí. Obrázky najdete obvykle hned za reklamou.
Co myslíte, že Google zobrazí při dotazu: slavnostní talíře. Bude to obrázek s označením „144tae77gda.jpg“ nebo „slavnostni-talire-bile.jpg“? Samozřejmě je druhá varianta správně.
Pozor, do popisku obrázků nedávejte mezery a ani diakritiku. S tou si vyhledávače ještě moc poradit neumí.
Chyba #3: chybí meta description (popis) stránky. Nebo je špatně napsaný.
Zákazníkovi ani vyhledávači nic moc neřekne, když si tam napíšete: Prodáváme kvalitní zboží z Evropy. Buďte co nejvíce konkrétní. Např. Máme široký výběr kuchyňských vařeček z tradičního i exotického dřeva. V nabídce máme také válečky, prkýnka, nože. Vše skladem.
Zároveň tento popis zobrazuje i Google a obvykle je to první popis, který zákazník vidí u vaší firmy ve vyhledávači. Proto určitě stojí za to se mu věnovat.
Description by měl mít délku 70 – 155 znaků.
Chyba #4: web se vůbec neindexuje. Ani na Google ani na Seznamu.
Dřív nebylo v tomto směru potřeba nic podnikat. V poslední době ale Google už s takovou ochotou automaticky weby nebo jednotlivé stránky neindexuje. Je potřeba je do Google „popostrčit“.
Nejlépe to uděláte přes nástroj Search Console. Podobně jako Google Analytics je i tento nástroj zdarma. Najdete tam seznam indexovaných nebo neindexovaných stránek, stránky s chybou a mnoho dalších jiných funkcí.
A jak jednoduše zjistíte, zda se vám web na Google indexuje? Zadejte do vyhledávače toto: site:vasedomena.cz A rovnou vidíte počet stran, kolik se indexuje nebo jestli vůbec něco.
Buďte vidět! Indexujte!
Chyba #5: žádná analytika
Možná se tomu budete divit, ale je stále hodně majitelů webů, kteří vůbec netuší, kolik mají přístupů na web, odkud se návštěvy berou, kolik tráví na webu času apod.
Prostě vůbec nesledují Google Analytics ani žádný jiný měřící nástroj. Je pro ně dostačujícím parametrem počet objednávek nebo poptávek.
Google Analytics je jeden z hlavních nástrojů, které při analýzách používám. Často se ale stane, že měřící kód není vůbec nastavený nebo měří špatně. V tom případě se snažím měření opravit a musíme nějakou dobu, ideálně tak osm týdnů, počkat než můžu analýzu komplexně zpracovat.
Sice se nám měření od zavedení povinnosti ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníka (od 1.1.2022) značně ztížilo a data již nejsou to, co bývala, Ale i tak se stále vyplatí je sledovat.
Hodně klientů sice Analytics na webu má, ale nerozumí jeho nastavení a výstupům. V tom případě doporučuji minimálně jednou za rok někoho oslovit (třeba mne), kdo data z Analytics vysvětlí, „přeloží“ do srozumitelné formy. Abyste věděli, jaký je vývoj návštěvnosti na webu, odhalili anomálie, chyby apod.
Těch chyb je na webech mnohem více…. Obvykle jich objevím 15 – 20, které je potřeba odstranit. Při analýzách se maximálně snažím vše popsat srozumitelně, aby chybám rozuměl i laik. A pokud je klient trochu technicky zdatný, tak díky popisům si většinu chyb dokáže opravit sám. Nebo se obrátí mne.
Tak jak jste na tom vy s webem?